Dodavatelé energií – za oponou

1. 04. 2013 1:35:20
Prodejním artiklem nemusí být vždy jen luxusní vozy, plzeňské pivo, nebo potraviny. V době nejrůznějších reality show a pěveckých soutěží se komoditou /a konzumenty/ stáváme my sami. Při platbě za energie se vyúčtovací faktura sice váže k danému odběrnému místu, ale za ně platíme my. A jak se o „nás“ všechny bojuje, je to boj férový a jak se můžeme dobrat lepších cen? Pojďme nahlédnout pod pokličku.

Liberalizace

Uvolnění trhu s energiemi pro domácnosti se váže k datu 1.1.2006. Mějme za dobré rozpadající se EU, že takovýto nápad měla. I když jsme národ, který si velmi rád stěžuje, ve vývoji trhu jsme velmi daleko, na úrovni vyspělých zemí.

Co znamenala liberalizace?

De facto rozdělila distribuci/přepravu/ a dodávku/obchod/ s komoditou. V praxi se např. společnost ČEZ rozdělila na ČEZ Distribuce – tedy společnost, která disponuje techniky, má ve vlastnictví dráty, elektroměry apod. a ČEZ Prodej/dodavatel/ – tedy obchodníka s danou komoditou. Byl tak umožněn vznik firem, které se staly pouze obchodníkem /dodavatelem/.

Jak se tím změnilo moje vyúčtování?

Nadneseně řečeno, vyúčtovací faktura nedoznala žádných změn krom hlavičky nového obchodníka. V praxi tedy, pokud je Vaším dodavatelem např. Centropol, jemu z vyúčtovací faktury zůstane jen platba za samotnou komoditu plus měsíční paušál, distribuční položky náleží přepravci /distributorovi/. Jinými slovy liberalizace zlegalizovala oddělení obchodu od přepravy s tím, že oběma firmám náleží jejich část plateb od zákazníka.

Zisk klientů

Nově založené společnosti brzy dospěly k závěru, že klienty lze získat velmi rychle díky podomnímu prodeji. Často nevyškolení pracovníci tak obíhali zvonky, aby na základě polopravd získali dostatek podpisů. Bez zajímavosti není, že ke stejnému závěru brzy dospěly i dominantní firmy, proto dnes, máte-li paměť na tváře, nebudete se divit, když Vám během jednoho měsíce zazvoní dvakrát zvonek a stejný člověk Vám bude nabízet smlouvu s RWE i alternativcem.

Praktiky při zisku klientů

O podomním prodeji již bylo napsáno mnohé. Věřte, že existuje řada slušných obchodníků, ale Ti, kteří tohle zaměstnání pochopili jako snadný přísun finančních prostředků, zcela znehodnotili práci ostatních.

Samotní prodejci jsou velmi vynalézaví, z praxe znám případy, kdy vyhlásili městským rozhlasem, že jsou domluveni s paní starostkou a že podepisovací akce je povinná, až na vyhrožování starším lidem, že budou v noci okradeni apod.

Chybou u dodavatelů bývá, že prodejci neprojdou často řádným školením, nejsou sankcionování za pochybení, u velkých firem často neprobíhají ani verifikační hovory, kde si obchodník ověří činnost prodejců. U malých firem bývají obvoláváni všichni zákazníci, často ale postihy bývají velmi liknavé.

Proti podomnímu prodeji bojují obce i Energetický regulační úřad – ani ten však nemá dostatek „rukou“, aby mohl trestat všechny prohřešky, popř. denně hlídat dodržování Etického kodexu ERÚ.

Jak si pomoci?

Vše si ověřujte – jméno zástupce, jeho nabídku, nepodepisujte nic hned, hlavně ne pod nátlakem. Zavolejte do příslušné firmy, ověřte si, jak reagují na e-maily.

Na vše je čas – Vy jej máte, prodejce nikoli, jenže – VY JSTE ZÁKAZNÍK

Změna dodavatele

Proces změny dodavatele ze zákona trvá tři měsíce a naneštěstí je děravý natolik, že často znemožňuje poctivé fungování solidním dodavatelům.

Prvním krokem je sepsání smlouvy se zákazníkem.

Druhým krokem je do konce kalendářního měsíce odeslat tzv. „výpověď“ stávajícímu dodavateli.

Podepíšete – li tedy smlouvu např. 16.1., výpověď je zaslána do 1.2., od 1.5. odebíráte energie od nového dodavatele.

Aby tomu tak mohlo být, musí nový dodavatel na začátku měsíce před započetím dodávek /zde tedy duben/, požádat i distribuci a OTE /operátor trhu – jakýsi formální garant a evidence dat/ o samotnou změnu dodavatele.

Mezi jednotlivými subjekty /distribuce, OTE, stávající obchodník/ však vždy neběží plnohodnotná komunikace.

Subjekty, které potvrzují změnu dodavatele /tedy zařazení Vašeho odběru k příslušnému obchodníkovi/, často neevidují, zda se staly všechny výše popsané kroky.

Jediné, co dle vyhlášky sledují, je to, kdo požádal o klienta jako poslední ve stanoveném termínu /obvykle 10 pracovních dní před změnou do 10.00 dopoledne/.

Ano, máte pravdu, trh s energiemi připomíná portál aukro, kdo má pevnější nervy a zadá do systému odběrné místo v 9.57, obvykle vítězí.

Co to znamená pro zákazníka a jak se bránit

a) více sepsaných smluv

Zejména starší občané často sepíši dvě i více smluv v kalendářním měsíci, upíší se více dodavatelům. Ti pak bojují o klienta často svérázně – vyčkáním do nejzazší doby, kdy lze klienta zadat do systému – a mohou rozhodovat i minuty

RADA: rozmyslet se včas /obvykle do jednoho měsíce po podpisu smlouvy/ a tu nevýhodnější nabídku zdarma vypovědět

b) jedna sepsaná smlouva, přesto jsem zůstal u stávajícího dodavatele

Někde se stala chyba – při žádosti o změnu dodavatele stačí, aby se v žádostí objevila např. čárka navíc /namísto „Nováček“ třeba „Novaček“/ a velké firmy, vybavené technologiemi s gustem změnu zamítnou

RADA: budoucí dodavatel Vás bude kontaktovat s dotazem, co je chybně, buďte trpěliví a nechte jej odkontrolovat všechny údaje

c) dvě platby /např. v SIPO/

Velmi často si Vás stávající dodavatel ještě nevyřadil z evidence a neoprávněně Vás žádá o další platbu - lze vyřešit jedním telefonátem. Důvodem může být i boj o klienta – velké společnosti často zamítají či potvrzují změny co nejpozději, nicméně např. soubor se zálohami na SIPO musí být České poště doručen nejpozději 25. v měsíci – dozví – li se budoucí dodavatel o jakémkoli problému až kupříkladu 27., nezabrání duální platbě na Vašem lístku SIPO

RADA: opět řešitelné jediným telefonátem

d) nic jsem nepodepsal a přesto mi chodí faktury od nového dodavatele

I to se může stát – pokud se nepoctivý dodavatel dostane k Vašim údajům / vyúčtovací faktura a datum narození/, pak Vás může přeregistrovat i bez Vašeho vědomí.

RADA: takovéto jednání je protiprávní a nemáte – li sepsánu smlouvu, obraťte se na Energetický regulační úřad, vyřeší obratem.

Osobně věřím, že změna dodavatele je řešením. Zákazník má právo volby, musí mít. Je pak jen na něm, zda zváží nejlevnější nabídku, nebo zda využije mé rady a ověří si i kvalitu klientského servisu /telefonem, e-mailem, nebo i osobně/.

Nejlevnější neznamená nejlepší, to by pak vietnamské boty byly lepší Baťi /psáno s vírou, že nebudu policií následně obžalován z rasismu/.

Cena je ale samozřejmě také důležitá, srovnání cen dodavatelů naleznete např. zde:

http://www.snizujeme.cz/ceny-plynu

http://www.snizujeme.cz/ceny-elektriny

Máme právo na nízkou cenu a na dobrý servis.

A máme právo se ozvat, pokud se nám něco nelíbí.

Tak jej využijme.

Vaše dotazy či připomínky rád zodpovím na e-mailu: info@michaleisner.cz

Děkuji za pozornost

Autor: Michal Eisner | pondělí 1.4.2013 1:35 | karma článku: 9.66 | přečteno: 872x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.49 | Přečteno: 593 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.70 | Přečteno: 901 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.70 | Přečteno: 1549 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 494 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1546

Vše, co píši, vychází z mých osobních zkušeností a může Vám pomoci při rozhodování, koho zvolit za dodavatele a jak uspořit za energie.

www.jaknazmenudodavatele.cz
https://www.facebook.com/knihazmenadodavatele
www.michaleisner.cz

www.energienadruhou.cz

 

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...