Liberalizace
Uvolnění trhu s energiemi pro domácnosti se váže k datu 1.1.2006. Mějme za dobré rozpadající se EU, že takovýto nápad měla. I když jsme národ, který si velmi rád stěžuje, ve vývoji trhu jsme velmi daleko, na úrovni vyspělých zemí.
Co znamenala liberalizace?
De facto rozdělila distribuci/přepravu/ a dodávku/obchod/ s komoditou. V praxi se např. společnost ČEZ rozdělila na ČEZ Distribuce – tedy společnost, která disponuje techniky, má ve vlastnictví dráty, elektroměry apod. a ČEZ Prodej/dodavatel/ – tedy obchodníka s danou komoditou. Byl tak umožněn vznik firem, které se staly pouze obchodníkem /dodavatelem/.
Jak se tím změnilo moje vyúčtování?
Nadneseně řečeno, vyúčtovací faktura nedoznala žádných změn krom hlavičky nového obchodníka. V praxi tedy, pokud je Vaším dodavatelem např. Centropol, jemu z vyúčtovací faktury zůstane jen platba za samotnou komoditu plus měsíční paušál, distribuční položky náleží přepravci /distributorovi/. Jinými slovy liberalizace zlegalizovala oddělení obchodu od přepravy s tím, že oběma firmám náleží jejich část plateb od zákazníka.
Zisk klientů
Nově založené společnosti brzy dospěly k závěru, že klienty lze získat velmi rychle díky podomnímu prodeji. Často nevyškolení pracovníci tak obíhali zvonky, aby na základě polopravd získali dostatek podpisů. Bez zajímavosti není, že ke stejnému závěru brzy dospěly i dominantní firmy, proto dnes, máte-li paměť na tváře, nebudete se divit, když Vám během jednoho měsíce zazvoní dvakrát zvonek a stejný člověk Vám bude nabízet smlouvu s RWE i alternativcem.
Praktiky při zisku klientů
O podomním prodeji již bylo napsáno mnohé. Věřte, že existuje řada slušných obchodníků, ale Ti, kteří tohle zaměstnání pochopili jako snadný přísun finančních prostředků, zcela znehodnotili práci ostatních.
Samotní prodejci jsou velmi vynalézaví, z praxe znám případy, kdy vyhlásili městským rozhlasem, že jsou domluveni s paní starostkou a že podepisovací akce je povinná, až na vyhrožování starším lidem, že budou v noci okradeni apod.
Chybou u dodavatelů bývá, že prodejci neprojdou často řádným školením, nejsou sankcionování za pochybení, u velkých firem často neprobíhají ani verifikační hovory, kde si obchodník ověří činnost prodejců. U malých firem bývají obvoláváni všichni zákazníci, často ale postihy bývají velmi liknavé.
Proti podomnímu prodeji bojují obce i Energetický regulační úřad – ani ten však nemá dostatek „rukou“, aby mohl trestat všechny prohřešky, popř. denně hlídat dodržování Etického kodexu ERÚ.
Jak si pomoci?
Vše si ověřujte – jméno zástupce, jeho nabídku, nepodepisujte nic hned, hlavně ne pod nátlakem. Zavolejte do příslušné firmy, ověřte si, jak reagují na e-maily.
Na vše je čas – Vy jej máte, prodejce nikoli, jenže – VY JSTE ZÁKAZNÍK
Změna dodavatele
Proces změny dodavatele ze zákona trvá tři měsíce a naneštěstí je děravý natolik, že často znemožňuje poctivé fungování solidním dodavatelům.
Prvním krokem je sepsání smlouvy se zákazníkem.
Druhým krokem je do konce kalendářního měsíce odeslat tzv. „výpověď“ stávajícímu dodavateli.
Podepíšete – li tedy smlouvu např. 16.1., výpověď je zaslána do 1.2., od 1.5. odebíráte energie od nového dodavatele.
Aby tomu tak mohlo být, musí nový dodavatel na začátku měsíce před započetím dodávek /zde tedy duben/, požádat i distribuci a OTE /operátor trhu – jakýsi formální garant a evidence dat/ o samotnou změnu dodavatele.
Mezi jednotlivými subjekty /distribuce, OTE, stávající obchodník/ však vždy neběží plnohodnotná komunikace.
Subjekty, které potvrzují změnu dodavatele /tedy zařazení Vašeho odběru k příslušnému obchodníkovi/, často neevidují, zda se staly všechny výše popsané kroky.
Jediné, co dle vyhlášky sledují, je to, kdo požádal o klienta jako poslední ve stanoveném termínu /obvykle 10 pracovních dní před změnou do 10.00 dopoledne/.
Ano, máte pravdu, trh s energiemi připomíná portál aukro, kdo má pevnější nervy a zadá do systému odběrné místo v 9.57, obvykle vítězí.
Co to znamená pro zákazníka a jak se bránit
a) více sepsaných smluv
Zejména starší občané často sepíši dvě i více smluv v kalendářním měsíci, upíší se více dodavatelům. Ti pak bojují o klienta často svérázně – vyčkáním do nejzazší doby, kdy lze klienta zadat do systému – a mohou rozhodovat i minuty
RADA: rozmyslet se včas /obvykle do jednoho měsíce po podpisu smlouvy/ a tu nevýhodnější nabídku zdarma vypovědět
b) jedna sepsaná smlouva, přesto jsem zůstal u stávajícího dodavatele
Někde se stala chyba – při žádosti o změnu dodavatele stačí, aby se v žádostí objevila např. čárka navíc /namísto „Nováček“ třeba „Novaček“/ a velké firmy, vybavené technologiemi s gustem změnu zamítnou
RADA: budoucí dodavatel Vás bude kontaktovat s dotazem, co je chybně, buďte trpěliví a nechte jej odkontrolovat všechny údaje
c) dvě platby /např. v SIPO/
Velmi často si Vás stávající dodavatel ještě nevyřadil z evidence a neoprávněně Vás žádá o další platbu - lze vyřešit jedním telefonátem. Důvodem může být i boj o klienta – velké společnosti často zamítají či potvrzují změny co nejpozději, nicméně např. soubor se zálohami na SIPO musí být České poště doručen nejpozději 25. v měsíci – dozví – li se budoucí dodavatel o jakémkoli problému až kupříkladu 27., nezabrání duální platbě na Vašem lístku SIPO
RADA: opět řešitelné jediným telefonátem
d) nic jsem nepodepsal a přesto mi chodí faktury od nového dodavatele
I to se může stát – pokud se nepoctivý dodavatel dostane k Vašim údajům / vyúčtovací faktura a datum narození/, pak Vás může přeregistrovat i bez Vašeho vědomí.
RADA: takovéto jednání je protiprávní a nemáte – li sepsánu smlouvu, obraťte se na Energetický regulační úřad, vyřeší obratem.
Osobně věřím, že změna dodavatele je řešením. Zákazník má právo volby, musí mít. Je pak jen na něm, zda zváží nejlevnější nabídku, nebo zda využije mé rady a ověří si i kvalitu klientského servisu /telefonem, e-mailem, nebo i osobně/.
Nejlevnější neznamená nejlepší, to by pak vietnamské boty byly lepší Baťi /psáno s vírou, že nebudu policií následně obžalován z rasismu/.
Cena je ale samozřejmě také důležitá, srovnání cen dodavatelů naleznete např. zde:
http://www.snizujeme.cz/ceny-plynu
http://www.snizujeme.cz/ceny-elektriny
Máme právo na nízkou cenu a na dobrý servis.
A máme právo se ozvat, pokud se nám něco nelíbí.
Tak jej využijme.
Vaše dotazy či připomínky rád zodpovím na e-mailu: info@michaleisner.cz
Děkuji za pozornost