Nejnovější fígle (nejen) podomních prodejců v energiích
DOOR TO DOOR
Pro celou řadu dodavatelů energií je stále nejatraktivnějším způsobem náboru klientů podomní prodej, často označovaný jako door to door. Prodejce si vybere určitou lokalitu a zde prezentuje při pochodu ode dveří ke dveřím stále tu stejnou pohádku. Jeho odměna je zcela závislá na počtu uzavřených kontraktů, jeho motivací tedy je Vás donutit k podpisu smlouvy. Pokud se zdá, že nejste ochotni podepsat napoprvé, i přes sliby se už nikdy další schůzky nedočkáte. Nazítří totiž Váš „partner“ bude se stejným příběhem přemlouvat potenciální zákazníky třeba i o několik stovek kilometrů dál.
Na co si dát pozor:
U zákazníků kategorie domácnost je vystavováno vyúčtování (a jemu předcházející odečet přístroje kontrolorem) zpravidla jednou ročně. Není tedy důvodu na častější návštěvu. Stejně tak kontrolor nechodí v obleku (omlouvám se těm, kteří tak snad chodí) a rozhodně nenese v aktovce tzv. Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny(plynu).
Stávající dodavatel nezkrachoval a nebudete bez energií, pokud nepodepíšete. Tak praví legislativa i obecný úzus.
Určitě nejste výherci levnější energie, kterou Vám přijde někdo takto oznámit.
Velký pozor na tzv. zaujetí pozornosti typu: „Máte na zahradě dětskou houpačku? V tom případě jste vyhráli...“
Další možností pro zisk pozornosti je místní loajalita, kdy se dozvíte, že „i starosta už podepsal“.
Pozor i na klíčová slova, kdy máte čest s „energetickým poradcem“, můžete „změnit sazbu“ nebo „optimalizovat odběr“, popřípadě „navýšit jističe“ a „získat nutnou smlouvu o připojení“. Všechny tyto termíny sice disponují částečnou relevancí s konkrétními poradenskými procesy, nejsou ale nabízeny takto.
Nezřídka je prodejce zástupcem Energetického regulačního úřadu, inspektorem z ministerstva průmyslu a obchodu a podobně.
Pokud obchodník cítí neúspěch, začne buď tlačit: "Váš problém paní, Vy budete bez energie, ne já" nebo spěchat - zvedne telefon, „dozví se“, že maminka je nemocná a rychle nabídne dokumenty k podpisu.
Rada je stále stejná, takovýto rozhovor rychle ukončit. Abychom zůstali spravedliví, je celá řada prodejců, kteří přijdou se seriózní nabídkou. Pak je ale nasnadě si dokumentaci prostudovat a domluvit další setkání. Už případná ochota k němu naznačí, že jsme možná našli důvěryhodného partnera pro komunikaci.
CALL CENTRA
Velmi častým motorem pro oslovení je tzv. „aktivní call centrum“. Jeho zaměstnanci denně uskuteční i stovky hovorů za jediným cílem, získat zákazníky. Výstupem nemusí být Váš podpis po (my Vám zašleme poštou a Vy vrátíte podepsané), ale třeba i domluvení schůzky s obchodníkem. Vězte, že takovýto pracovník má ještě daleko menší know –how o energiích než podomní prodejce, může se stát, že toho ví daleko méně než Vy. Jediným meřítkem úspěchu je Váš souhlas. Nikdy se nevyplatí podceňovat soupeře, takže je třeba vědět, že ta milá dívka na druhém konci aparátu, která s Vámi flirtuje, má jen jediný zájem a o energiích nemá takřka žádné znalosti. Zdá se Vám, že ve sluchátku slyšíte hlahol a dunivou hudbu a zvuky připomínající oslavu? Nemýlíte se, prostředí je zcela uzpůsobeno tomu, aby umělým nadšením eliminovalo stres z neúspěšných obchodů.
INTERNET
Obchodní skupiny reflektují pokrok a s ním spjaté možnosti internetu. Úsloví, které v žertu říká, že se prodejci přesunuli z ulic za anonymní monitory počítačů, ani zdaleka nelže. Pozor je třeba dát zejména tam, kde pro srovnání cen chtějí vyúčtovací fakturu a Vaše údaje a teprve poté pro Vás na základě „analýzy“ najdou vhodného dodavatele. To je špatně už od začátku. Může se stát, že Vaši spotřebu (a spotřebu stovek jiných zákazníků, kteří také doufají v zázračnou radu) sečtou s dalšími a nabídnou tomu, kdo sice nemá nejlepší ceny nebo servis, ale umí nabídnou největší provizi.
SYNERGICKÉ EFEKTY
Nejnovějším trendem, který spojuje obchodníky v terénu, za sluchátkem i na síti, jsou nabídky obohacené o doplňkové služby. Můžete být „převedeni na lepší fakturaci“, koupit si úsporné osvětlení nebo asistenční služby. Ne vždy je taková nabídka špatná. Musí ale být vysvětlena jen jako doplňková služba ke změně dodavatele, nikoli jako její zástěrka.
NA ZÁVĚR
V případě změny dodavatele je dobré spoléhat zejména sami na sebe. Obchodník může postrádat ambice reálně Vám pomoci se snížením nákladů, Vy však nikoli. Je vhodné vyzkoušet kalkulátor cen energií (třeba na TZB – info). O tématu jsem vydal i knihu. Rád s Vámi budu diskutovat na info@michaleisner.cz.
Michal Eisner
Regulované ceny pro podnikatele – jen hloupý vtip?
Energetický regulační úřad má pocit, že cena plynu na burze neodpovídá částkám, za které domácnosti komoditu odebírají. Chce tedy kontrolovat ceníky a nařizovat, za jaké sumy může dodavatel zákazníkům plyn prodávat.
Michal Eisner
Kauza jističe – neumíme vyřešit, tak odložíme
Bouřlivě diskutované zavedení nové tarifní soustavy se otřásá v základech. Jakmile je však jednou nastavena trasa ke globálnímu zdražení, jen málokdo sejde na vedlejší cestu.
Michal Eisner
Šetřit nemá cenu, v hlavní roli jistič a „spravedlnost“
ERÚ připravil velké změny ve vyúčtování elektrické energie. Budou platit od 1.1.2017 a prý se dočkáme spravedlivého systému. Realita spíše než spravedlnost připomíná výrok „všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější".
Michal Eisner
Internetové kalkulátory a zprostředkovatelé?
Srovnávače cen nabývají na popularitě. Zdá se, že stačí jen pár kliků a nejlacinější poskytovatel služeb je na světě. Anebo je lépe obrátit se na zprostředkovatele, který se „vyzná“ v oboru? Může na Vás čekat nemilé překvapení.
Michal Eisner
Ceny energií 2016 a jak je ještě snížit
V současnosti už jsou známy ceny elektřiny a plynu na rok 2016. Klesající cena komodit na burze a stále sílící konkurenční boj jednotlivých dodavatelů nahrává odběratelům. Nebo snad ne?
Michal Eisner
Novela Energetického zákona – zhoršení postavení nás, zákazníků?
Poslanci odhlasovali kontroverzní novelu energetického zákona. Zhorší doopravdy postavení práv odběratelů nebo jde o dobrý tah v souladu s liberalizací?
Michal Eisner
Blesk energie – jen pouťová atrapa nebo možnost snížit náklady?
Trh s energiemi je zahlcen přemírou lákavých i méně lákavých nabídek. Se svou trochou do mlýna přispěchal i produkt BLESK ENERGIE. Nenechte se mýlit, tuzemský nejúspěšnější bulvární plátek v tom není sám, ve skutečnosti je za vším mocný Energetický a průmyslový holding, a.s. Vyplatí se to vyzkoušet?
Michal Eisner
Ceník elektřiny ČEZ GARANT – „jen“ výborný marketing
I přesto, že je obvyklou praxí zveřejňovat nové ceníky elektřiny až ke konci kalendářního roku, největší tuzemský dodavatel tak učinil již nyní. Je nový produkt ten pravý a měli bychom si jej co nejrychleji zarezervovat nebo jde jen o kvalitní reklamu s nekvalitní cenou?
Michal Eisner
Jaké budou ceny elektřiny pro rok 2015?
Většina dodavatelů nové ceníky elektřiny zveřejňuje každoročně až na konci listopadu. Čeká na tradiční obchodníky a podle jejich politiky stanovuje tu svou. I přesto je už nyní možno odhadovat, jakým směrem se trh bude vyvíjet a co nás čeká. Jak příjemně nebo nepříjemně nás překvapí vyúčtování v příštím roce?
Michal Eisner
Triky na odběratele energií – od podomního prodeje k aukcím
Odběratel energií by měl být pro dodavatele váženým zákazníkem. Jeho spotřeba a paušální měsíční platba jsou pro tyto společnosti jediným zdrojem příjmů. Ne vždy je však vztah obchodník s energiemi versus odběratel rovnocenný a spotřebitel se často dočká velkých nepříjemností. Jaké triky dodavatelé využívají a jak se proti nim účinně bránit? A jak si vybrat správně mezi přehršlí nabídek?
Michal Eisner
Podomní prodejci v energiích a jejich „nejlepší“ prezentace
Známe je všichni. Zvoní u našich dveří, na sobě oblek a nasazený profesionální úsměv, dopředu připravený přednes. Žijí z toho, co Vám prodají a proto se doopravdy snaží, aby na smlouvě skončil Váš podpis. Proč jsou ale stále dokola tak úspěšní? A co bychom měli poradit maminkám či tatínkům, babičkám či dědečkům, aby si pohlídali? Přidávám několik „perel“ z vlastní praxe včetně rad, jak těmhle agitacím včas zamezit.
Michal Eisner
Změna dodavatele energií – jak se vyvarovat rizik
Změna dodavatele energií se v našich končinách stala takřka národním sportem. Stále však platí, že není vhodné důvěřovat každému podomnímu prodejci, nebo elektronickým aukcím, ani slibům tradičních dodavatelů. Jak si tedy vybrat toho „pravého“ a jak se vyhnout rizikům? Níže několik praktických rad z mé praxe
Michal Eisner
Jaké budou ceny elektřiny v roce 2014?
Zahlcují Vás poslední dobou neustálé nabídky na zafixování cen elektřiny? Chce Vás Váš současný dodavatel náhle zasmluvnit na dobu určitou a nabízí lákadla typu okamžitého finančního daru nebo třeba vstupenek na koncert? Myslí to s Vámi dobře, nebo jde o další trik, jak si udržet zákazníka co nejdéle, protože ceny elektřiny půjdou dolů? Kde takový dodavatel nakupuje a proč o Vás právě nyní tolik stojí?
Michal Eisner
E-aukce energií – snaha pomoci nebo získat?
V posledních měsících se doslova roztrhl pytel s aukcemi energií. Města, potažmo jejich starostové, kteří se chtějí zviditelnit, neváhají zapojit nejen městské odběry, ale i domácnosti do aukcí pro výběr ceny komodity elektřiny či plynu. Je opravdu namístě hovořit o úspoře, nebo se jedná o další trik? Zapojit se jako domácnost, nebo ne?
Michal Eisner
Dodavatelé energií – za oponou
Prodejním artiklem nemusí být vždy jen luxusní vozy, plzeňské pivo, nebo potraviny. V době nejrůznějších reality show a pěveckých soutěží se komoditou /a konzumenty/ stáváme my sami. Při platbě za energie se vyúčtovací faktura sice váže k danému odběrnému místu, ale za ně platíme my. A jak se o „nás“ všechny bojuje, je to boj férový a jak se můžeme dobrat lepších cen? Pojďme nahlédnout pod pokličku.
Michal Eisner
Uspořit na energiích lze i beze změny dodavatele
Co dělat, když jsem spokojen s kvalitou služeb současného dodavatele energií, ale rád bych ještě více uspořil? Lze to vůbec a co si mám vybrat z přehršle článků o nízkoenergetických domech, podlahových vytápěních či inteligentních ledničkách? Dnes Vám zkusím dát několik praktických rad, které mohou přinést do Vašich domácností či firem snížení nákladů v tisících i desetitisících korun ročně
Michal Eisner
Jaká bude cena plynu pro rok 2013?
Na začátku prosince zveřejnili dominantní hráči na trhu nové ceníky pro 1. kvartál roku 2013. Kolik nás bude stát plyn první tři zimní měsíce v roce? Připlatíme si opět? A jak se bude cena vyvíjet nadále? Tyto otázky se pokusím zodpovědět níže.
Michal Eisner
Podraží elektřina a proč platíme za obnovitelné zdroje?Fixace ceny?
S blížícím se koncem roku si klademe otázku, zda a o kolik podraží ceny energií. Proč platíme tolik a za co vlastně? Dá se cena nějak ovlivnit a jakým způsobem stanovují ceny jednotliví dodavatelé? Na tyto otázky se dnes pokusím ve stručnosti odpovědět.
Michal Eisner
Jak na dodavatele energií aneb jak postupovat v Čechách..
Jak postupovat, pokud chci přepsat odběrné místo? Co dělat, pokud jsem se vdala, změnil zasílací adresu, chci nahlásit samoodečet, reklamovat fakturu, obdržel/a jsem neoprávněně upomínku? Kdy je lepší řešit věci osobně návštěvou na klientském centru a kdy stačí zavolat? A jaké dokumenty potřebuji, abych nikam nechodil/a dvakráte? Na tyto otázky se pokusím odpovědět v následujícím příspěvku.
Michal Eisner
Jak mne odpojili od plynu a elektřiny - úskalí přeregistrace
Může být platící zákazník odpojen? Proč se taková věc stane a kdo za to může? Jak fungují dodavatelé zevnitř, jak moc je na Vaší straně legislativa a kdo zaplatí případné škody? Může se zákazník účinně bránit? Na tyhle otázky se dnes pokusím odpovědět a demonstrovat realitu na příkladech z praxe.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1546x
www.jaknazmenudodavatele.cz
https://www.facebook.com/knihazmenadodavatele
www.michaleisner.cz
www.energienadruhou.cz